Un
viatge fora forat
El
subtítol Entre el Delta i les Columbretes ja apunta a la
coberta el sentit del viatge. Es tracta d’un viatge al país de la Ilercavònia,
aquell territori mental de la continuïtat central dels Països Catalans,
contradictori en la seua unitat fragmentària. Malgrat els referents marítims,
l’itinerari que descriuen els 21 capítols s’endinsa fins a Tortosa i Morella,
indefugibles en qualsevol visió de conjunt que aspire a tindre fonament. Se
m’escapa l’expressió del títol “fora forat”. No la trobo en cap diccionari i
barrino si deu ser un ús comú del topònim Fora Forat, conegut actualment
sobretot per donar nom a una de les platges més concorregudes de Vinaròs, i
antigament al barri de Sant Pere, que hi havia des d’antic fora murada, habitat
per pescadors. La preposició, lexicalitzada en el topònim, va acabar donant nom
també als habitats: forinyo. Aquí, doncs, “fora forat” fa esment amb
originalitat a aquest viatge fora del forat, del cau que constitueix la llar
més pròpiament local.
I això
no obstant, Amàlia Roig proposa una mirada distant. Ho fa mitjançant personatge
interposat: Anna Miralles és una periodista que després de viure a Barcelona en
parella, retorna al seu Vinaròs natal per estrenar una existència
postmatrimonial. Cada capítol, datat entre 2003 i 2006, parla d’un viatge des
de Vinaròs a algun altre indret del territori esmentat. No hi ha, això de
banda, cap fil argumental netament perceptible, que proporcione una estructura
narrativa a l’obra. En aquest sentit i seguint l’aproximació que n’ha fet Joan
Todó arran de la presentació del llibre a la Sénia a finals de 2014, pot
afirmar-se que Un viatge fora forat se situa en el terreny del
dietarisme, que per aquests verals té en Artur Bladé, Josep Pla i Gaziel els
escriptors de referència que han fet això mateix en relació al paisatge. Com
ells, Amàlia Roig ofereix un recorregut pels paisatges de la Ilercavònia. Es
tracta de viatges d’un sol dia, contats igualment amb el distanciament d’Anna
Miralles i la proximitat d’Amàlia Roig. I de la mà dels paisatges geogràfics,
urbans o naturals, també hi ha un paisatge humà, fet de persones entranyables i
de persones per conèixer, o per conèixer millor, totes referides amb la
naturalitat del tracte entre indígenes. Perquè Anna Miralles és alhora una
indígena i una estrangera. Algú que està redescobrint el país que torna a ser
seu.
I
mentrestant Anna Miralles descobreix el seu país i es redescobreix a si
mateixa, Amàlia Roig aprofita per introduir el foraster al territori que visita
com ho fa Anna Miralles. En aquest sentit, Un viatge fora forat és
la guia de lectura perfecta per conèixer aquesta banda dels Països Catalans, si
és que hi voleu viatjar. A cada capítol, dedicat a un lloc concret, s’hi
descriu l’essencial del que el viatger ha de conèixer. En la seua dimensió més
estrictament local. Alhora, aquesta descoberta diguem-ne genèrica, va
acompanyada d’unes notes de sensibilitat que atorguen a l’escrit el tret
distintiu de qualitat que el diferencia de la guia turística a l’us. I per això
parlem de viatgers i no pas de turistes, que són circumstàncies que tot sovint
se solapen que són ben diferents.
Aquesta
presència de la veu narrativa d’Anna Miralles situa Un viatge fora
foraten la no-ficció que fa de l’existència real assumpte literari. Anna Mirallles
no és Amàlia Roig, però per mitjà de la seva veu l’autora deixa anar una
riquesa de detalls en què ficció i realitat simplement coincideixen.
No
amagaré que al final el llibre m’ha deixat una mica sorprès, perquè m’he quedat
amb les ganes de saber del cert qui és aquesta Anna Miralles periodista més
enllà de la personalitat que es projecta en les notes i observacions que fa en
el seu dietari de sortides. Continua fent altres sortides? Quins altres llocs
visita? Què ens en podria dir de Càlig, de la Jana, de Canet lo Roig, dels
pobles dels Ports? Quines impressions transmetria del Delta si s’hi acabés
endinsant? Què se’n fa de la seua pròpia vida, al final? El fet que el seu
itinerari es cloga amb el viatge a les Columbretes és una fuga en tota regla,
mar endins, de la concreció territorial de terra ferma. Al capdavall, una
solució molt vinarossenca, si se’m permet, pel que té de marinera.
Un
viatge fora forat proporciona una visió
diferent, no exempta d’un component poètic remarcable, de la terra d’origen de
l’escriptora, com si el seu destí fos efectivament el seu origen. El dia
que aquesta terra compte amb uns quants itineraris ben elaborats, més que no
ara, Amàlia Roig hi tindrà un lloc assegurat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada